solo weekendjes - Reisverslag uit Puntarenas, Costa Rica van Lisanne Epping - WaarBenJij.nu solo weekendjes - Reisverslag uit Puntarenas, Costa Rica van Lisanne Epping - WaarBenJij.nu

solo weekendjes

Door: lisanne

Blijf op de hoogte en volg Lisanne

19 Januari 2015 | Costa Rica, Puntarenas

Inmiddels ben ik al aardig gewend aan het costa ricaanse leven bij Laura, doordeweeks werken en in het weekend naar de rivier en stieren kijken.. elk weekend.. altijd.. dus ja, ik had het opzich wel gezien na 2 keer :) ookal zijn we wel naar verschillende rivieren geweest! dus er was nog wel wat variatie..
Peter (mijn stagebegeleider) had voorgesteld dat ik zelf een paar weekendjes op stap zou gaan.. Eerst was ik wat huiverig, eigenlijk nog nooit alleen weg geweest, maar wilde inderdaad wel meer van het land zien, dus eerst maar naar het veilige monteverde (dacht ik).. De bus stopt praktisch naast het huis bij laura en brengt mij zo de berg op, ideaal dus.
Boven in monteverde was het gelijk een stuk kouder! Deze berg staat bekend om zijn "cloud forrest" en het was dan ook regenachtig en een graad of 20 (koud in mijn begrippen nu). Ik sliep in een heerlijk hotel met een geweldig restaurant. En alleen uit eten gaan is eigenlijk helemaal niet erg, alles op je gemak, beetje rondkijken, nadenken, ja was echt heel leuk.
Omdat ik 'avonds was aangekomen ben ik pas de volgende dag op pad gegaan. Eerst ben ik naar monteverde zelf gegaan en daar de "hanging bridges" route gelopen. Dit was prachtig met vooral enorm veel flora, waar de berg ook om bekend staat, helaas niet veel dieren gezien dus, maar het is daar enorm groen, prachtig.
Avonds ben ik nachttour gaan lopen, hierbij een enorm grote tarantula gezien, veel slapende vogels, en een slang waar zelfs de tourguide enthousiast van werd, dus die was vrij bijzonder denk ik zo.
De volgende dag een paardrijtocht gedaan, een prachtige omgeving en veel gezien. Helaas een klein ongeluk gehad hierbij, ik wilde na een korte pauze weer op mijn paard stappen, het zadel schoof wat dus ik wilde mijn voet weer terug op de grond zetten, helaas kwam deze wat ongelukkig neer op een losse steen waardoor mijn enkel omklapte, omdat we pas halverwege waren en de locatie onmogelijk met de auto te bereiken was moest ik toch weer op mijn paard klimmen, de rest van de rit was nog steeds prachtig maar ongelofelijk pijnlijk.
Toen ik eenmaal terug was in het hotel kon ik na veel geschreeuw en gevloek mijn laars uitkrijgen om de schade vast te stellen. Mijn enkel was enorm dik en begon wat te verkleuren, na wat overleg met peter en laura toch maar besloten om met de taxi naar huis te komen. Dus wat een geweldig weekend was helaas een beetje vervelend geeindigd. Maar na een week met krukken te hebben gelopen kon ik vanaf toen weer redelijk strompelend zonder krukken mijzelf redden.

Toen ik 1 weekend thuis had gezeten vanwege de pijn in mijn enkel had ik het wel weer gezien, dus afgelopen weekend een weekendje Tamarindo gepland. Mijn enkel is nog steeds dik, maar ik heb niet zo erg lang meer, dus met pijnstillers en rustig bewegen kwam ik een heel end.
Vrijdag met de lokale bus vertrokken naar Tamarindo (via Liberia, en daar overstappen), onderweg zag ik veel toeristen busjes voorbij komen, ik zag mensen foto's maken van mensen die langs de kant kokosnoten melk etc aan het verkopen waren, dit was voor hun bijzonder denk ik, grappig hoe snel je went aan de gewoontes van een land, want ik kijk hier niet meer van op of om.
De busrit naar Liberia verliep vlekkeloos, 2 uurtjes in de bus en in Liberia overstappen. Nadat ik ongeveer 10 taxi chauffeurs heb af kunnen schudden die telkens opnieuw kwamen aanbieden om toch maar met de taxi te gaan kwam gelukkig de bus er aan. Dit leek op een enorm oude schoolbus en zo klonk het ook. Deze busreis duurde ongeveer nog 2,5 uur, met veel scherpe bochten, te hoge snelheid en af en toe even de macht over het stuur verliezen, nee, deze chauffeur gaf niet veel om onze levens helaas. Gelukkig toch heel aangekomen in Tamarindo. Nadat ik mijn hostel had gevonden gelijk een tour geboekt om 'avonds schildpadden te gaan kijken op het strand. Helaas geen leatherbacks gezien, maar enorm veel schildpadden die eieren aan het leggen waren, terug naar de zee waggelden en bovenal zelfs eitjes zien uitkomen en kleine schildpadjes naar de zee zien rennen. Heel het proces dus meegemaakt, dit was prachtig en een enorme ervaring, het zijn zulke mooie beesten. Helaas zijn de foto's allemaal wat wazig, de baby's mochten we niet fotograferen en de grotere dieren alleen zonder flits, er werd met een rood licht op ze geschenen omdat ze daar geen last van hadden, maar ondanks de slechte foto's toch een enorme ervaring.
De volgende ochtend besloten om ondanks mijn zere enkel toch maar een surfles te nemen. Ik was in de surfplek van costa rica en kon dit toch niet aan me voorbij laten gaan.
Het hostel had een goede plek en om 11 uur kon ik terecht. De les was in 1 woord geweldig. Ik had samen met 1 andere jongen tegelijk les die een natuurtalent bleek te zijn, wat mij dus frustreerde. Gelukkig nam de instructeur enorm veel tijd en legde hij alles goed uit, de golven waren ongeveer 1 tot anderhalve meter hoog, dus goed om het voor het eerst op te oefenen. Uiteindelijk na vele pogingen was het mij gelukt om 4 keer fatsoenlijk te staan, waarbij ik 1 keer de hele golf heb uit kunnen staan. Ik was na 2 uur les helemaal kapot, maar wat een ervaring! Het was het beste van heel het weekend.
Na deze toch ben ik snel terug gegaan naar het hostel om te douchen en om te kleden, ik ging namelijk quad rijden.
Ik ging met een groep van totaal 4, 3 andere jongens en ik. De jongens waren geen natuurtalenten, en aangezien ik op exact dezelfde quads in texel had gereden ging het voor mij vlekkeloos. Samen met de instructeur gingen we op pad, zonder de jongens was de rit waarschijnlijk een stuk gaver geweest, want ze konden er echt niets van.
Enfin, de jongens waren we aardig, dus 'avonds met hun uit eten geweest en daarna nog op stap gegaan.
In de kroeg heb ik mijn ogen uitgekeken. Ik denk dat dit een soort versie van Lloret de mar was in het klein.. Ik ben daar nooit geweest maar ik heb wel eens verhalen gehoord.. jongens die met meisjes bezig waren, vervolgens met dat meisje weggingen waarna ze na een half uurtje terugkwamen en na een uurtje het volgende meisje weer mee te nemen, verbazingwekkend.. maar heel vermakelijk, dat wel.
Zondag wilde ik als afsluiter graag een kayak of boot tour doen om krokodillen en luiaarden te bekijken. Helaas worden vele tours niet geboekt voor 1 persoon. Hier heb ik vaker moeite mee gehad deze weekendjes weg. Dus de volgende keer dat ik naar tamarindo ga hoop ik toch dat dit wel gaat lukken. Want ja, ik kom zeker terug!

  • 19 Januari 2015 - 22:32

    Lia:

    Lieve Lisanne wat een geweldige tijd beleef jij daar ,ik geniet van je reis verslag je verhalen wat je doet en beleefd en je mooie foto's .Ik zou zeggen nog een hele fijne tijd en succes met je stage ,en wacht op je volgende reisverslag en sterkte met je pootje .
    En ik kan het toch niet laten om te zeggen {kijk goed uit zeker als je er alleen op uit trekt }
    Groetjes en x ook van Laus .

  • 01 Februari 2015 - 13:09

    Marc:

    Ik begrijp en snap dat je niet meer terug komt naar Nederland.

    Groet,

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisanne

Actief sinds 01 Aug. 2014
Verslag gelezen: 282
Totaal aantal bezoekers 7724

Voorgaande reizen:

05 December 2014 - 09 Maart 2015

Costa Rica

02 September 2014 - 02 December 2014

Australia :D

Landen bezocht: